wet van openbare orde, situatie voor 1993

Hulp nodig i.v.m. overheidsopdrachten/aanbestedingen ? Stel uw vragen hier.

Modérateurs : govo, Frédéric

kim
Rookie

wet van openbare orde, situatie voor 1993

Message par kim » 07 oct. 2008, 17:07

Waar kan ik terug vinden dat de wet op de overheidsopdrachten van openbare orde is en wat betekent dat concreet?

Wat dient er te gebeuren wanneer de overheid bepaalde firma's heeft aangeduid voor bepaalde opdrachten die nog steeds lopende zijn maar waarbij de aanduiding destijds dateert van voor de wet van '93 en er geen overheidsopdracht werd uitgevoerd?

Jempi C
Rookie

Re: wet van openbare orde, situatie voor 1993

Message par Jempi C » 07 nov. 2008, 10:33

Beste Kim,
Dat een wet van openbare orde is is de meest natuurlijke situatie. Het betekent dat de maatschappij zelf waakt over de naleving ervan, los van het feit of een onderdaan (privaat of rechtspersoon) benadeeld is door het overtreden van de wet en los van enige klacht. Iets wat van openbare orde kan je ook niet omzeilen door bijvoorbeeld een contract op te stellen. Dit in tegenstelling tot de meeste burgerlijke zaken. Bijvoorbeeld: als ik mijn schuldeiser (privépersoon) niet betaal dan moet hij zelf stappen ondernemen om de betaling af te dwingen. Hier is het wel toegelaten een overeenkomst af te sluiten waarbij ik bijvoorbeeld de verbintenis aanga om een tegenprestatie te leveren. Betaal ik mijn belastingen niet dan zal de maatschappij zelf stappen ondernemen om de openstaande sommen te kunnen innen. Er zijn in sommige gevallen wel regelingen mogelijk maar ook die moeten door de wetgever zelf geregeld zijn. Belastingen, net als overheidsopdrachten zijn van "openbare orde".
In die context zou het mij verwonderen dat de situatie voor 1993 anders was dan nu.
Op je vraag waar je dat kan vinden heb ik ook geen antwoord. Misschien is er een jurist in het formum die daar meer van weet.
Groeten, Jempi

Répondre