Eenvoudige factuur - lastenboek

Hulp nodig i.v.m. overheidsopdrachten/aanbestedingen ? Stel uw vragen hier.

Modérateurs : govo, Frédéric

Nick
Rookie

Eenvoudige factuur - lastenboek

Message par Nick » 11 août 2009, 14:50

Beste,

Als politiezone plannen wij de aankoop van een GSM-uitleestoestel. Een interessant product op de markt kost 5.400 euro excl. btw (hardware). Ten einde verzekert te zijn van de laatste updates voor de software (en de ondersteuning van nieuwe gsm-modellen) is het aangewezen een software upgrade-pakket te voorzien vanaf het tweede jaar na leveringsdatum, ten bedrage van 990 euro excl. btw.

Kan de hardware (toestel op zich) aangekocht worden op basis van een eenvoudige factuur aangezien dit beneden de 5.500 euro excl. btw is en gefinancieerd wordt door de buitengewone dienst? Aangezien de software upgrade pas in het tweede jaar dient betaald te worden (en gefinancieerd wordt door de gewone dienst) wordt het plafondbedrag niet overschreden. Klopt deze redenering?

Bijkomend had ik graag de vraag gesteld of het mogelijk is zich te richten tot 1 firma aangezien deze de enige firma ter zake is die een maatschappelijke zetel (= rechtstreeks aanspreekpunt) te België. Alle andere producten op de markt hebben geen maatschappelijke zetel in België hetgeen de ondersteuning in geval van problemen kan hypothekeren. Volstaat deze argumentatie om zich enkel en alleen tot 1 firma te richten en derhalve geen lastenboek op te stellen? Mag je hiervan anderzijds een gunningscriterium maken in het geval er toch een lastenboek moet opgesteld worden (bvb. firma's die geen maatschappelijke zetel of officiële verdeler in België hebben worden uitgesloten van verdere deelname)?

Alvast bedankt!

Alspy
Rookie

Re: Eenvoudige factuur - lastenboek

Message par Alspy » 12 août 2009, 11:53

Nick,

als je de bestelling wil plaatsen inclusief de updates, dan moet je kijken hoeveel je dat kost over een periode van 4 jaar, tenzij je een kortere periode zou vastgelegd hebben. Als dit niet het geval is werk je gewoon met een aangenomen factuur en is wat volgt niet van belang.

Bestel je het toestel samen met de upgrades dan komt je aankoop neer op 8.370 euro en zit je binnen de onderhandelingsprocedure. Ik meen dat gewone of buitengewone dienst niets ter zake doet.
Je blijft echter onder de 20.000 euro en zo kun je je bestek toch redelijk beperkt houden.
Daar je met een onderhandelingsprocedure zit bepaal je zelf wie je aanschrijft. Misschien zijn er toch wel meerdere mogelijke leveranciers.
Als dat niet zo is dan zie je dat dan wel aan de inschrijvingen maar heb je toch een marktverkenning gedaan.
Succes

Nick
Rookie

Message par Nick » 12 août 2009, 14:13

Beste Alspy,

Bedankt voor de verduidelijking; is de periode van 4 jaar de standaardtermijn die wettelijk bepaald is?

Het aantal jaar waarvoor we software-updates gaan nemen is nog niet duidelijk (en vaak ook moeilijk in te schatten). Sommige PZ's hebben het toestel aangekocht via aangenomen factuur en de updates apart laten facturen waardoor er geen lastenboek moest opgesteld worden.

Aangezien ik nu al redelijk wat gegevens heb zal ik een lastenboek opstellen aangezien voorgaande toch een beetje balanceren op het slappe koord is.

Dank voor je hulp!

Nick

Alspy
Rookie

Message par Alspy » 18 août 2009, 10:12

Nick

lees eens art 120 van het KB van 08.01.1996 en dan ook nog art 28 (voor leveringen).

mvg

Frédéric
Administrator

Message par Frédéric » 18 août 2009, 13:02

KB is hier ...
Frédéric Nuyts
Websites : Forum - Government Exchange - Blog - New CPV codes - My Twitter

Nick
Rookie

Message par Nick » 18 août 2009, 13:35

Dag Alspy,

Bedankt voor de verduidelijkingen; op die manier kan ik de fijne kneepjes van de overheidsopdrachten onder de knie krijgen. Ik heb een spoedcursus gevolgd doch af en toe duikt er wel nog eens een vraagje op.

Dank je voor de ondersteuning en de verwijzingen!

Mvg,

Nick

Répondre