Ingebrekestelling t.g.v. langdurige leveringstermijn

Hulp nodig i.v.m. overheidsopdrachten/aanbestedingen ? Stel uw vragen hier.

Modérateurs : govo, Frédéric

Nick
Rookie

Ingebrekestelling t.g.v. langdurige leveringstermijn

Message par Nick » 27 avr. 2010, 14:19

Beste,

Eind november 2008 werd een product besteld (overheidsopdracht van leveringen); uiteindelijk werd het product geleverd medio februari 2010. De offerte van de leverancier geeft als leveringstermijn op : "in overleg met het bestuur".

Wij gingen er van uit dat de levering binnen een redelijke termijn zou plaatsvinden (bvb. 2 à 3 maand). Minstens 5 maal werd door ons regelmatig een stand van zaken gevraagd, doch de leverancier schoof telkenmale de datum van effectieve uitvoering vooruit.

Art. 20 en 66 (KB 26/09/1996 AAV) schetsen de middelen van optreden van de overheid. Art. 20 § 1 somt de omstandigheden op waarin de leverancier geacht wordt in gebreke te zijn. Evenwel werd door ons nooit formeel een uitvoeringstermijn bepaald. Er werd telkenmale gevraagd wanneer de opdracht zou worden uitgevoerd, maar er werd echter nooit een exacte datum bepaald waarop wij hadden verwacht dat het goed geleverd zou zijn.

Niettemin had ik graag geweten of wij de leverancier alsnog in gebreke kunnen stellen gelet op feit dat de uitvoeringstermijn 15 maand geduurd heeft, hetgeen ongebruikelijk lang genoemd kan worden.

Alvast bedankt!

Alspy
Rookie

Re: Ingebrekestelling t.g.v. langdurige leveringstermijn

Message par Alspy » 29 avr. 2010, 15:31

Beste Nick,

Je geeft zelf het antwoord op je vraag. Artikel 20 van de AAV geeft in §2 aan hoe je de leverancier in gebreke kan stellen.
(PV + aangetekend schrijven). Door dit niet te doen heb je geen poot om op te staan, je moet bewijzen hebben om je gelijk te kunnen halen. Indien je dit wel had gedaan dan moest de inschrijver zijn verweermiddelen bekend maken, want anders werd zijn stilzwijgen als een erkenning van de feiten uitgelegd.
Volgende keer wél op de leveringstermijn letten en die laten bevestigen in de bestelbrief, er wordt altijd mee gegoocheld als het even kan.
En zodra je denkt dat er iets verkeerd gaat, direct aangetekend schrijven.
Maar voor aangehaalde situatie zul je je er moeten bij neerleggen vrees ik.

mvg

Nick
Rookie

Re: Ingebrekestelling t.g.v. langdurige leveringstermijn

Message par Nick » 29 avr. 2010, 17:09

Beste Alspy,

Bedankt voor je duidelijk antwoord en de tips die ik ter harte zal nemen. Voor dit geval zal ik proberen nog iets uit de brand te slepen (bvb. verlenging waarborgtermijn), maar hiervoor steun ik bijna volledig op de goodwill van de leverancier.

Mvg

Répondre